אימפרסיוניזם ים תיכוני של האמן יליד אודסה תושב עין הוד. אהבה לטבע ולאור
פורסם במגזין המושבות >8 לספטמבר 2016 יואל אמתתערוכתו של לזר מנולה בגלריית עין הוד. טיול בחלום משדרות השלמה, רגיעה ואהבה לטבע
[צילום: יח"צ].
בגלריה המרכזית בעין הוד נפתחה עונת הסתיו עם שתי תערוכות של האמן המקומי לזר מנולה. מנולה יליד אודסה שבאוקראינה והעיר העשירה במוזיאונים וחיי תרבות עודדה אמנים לעסוק במלאכתם.
מנולה היה אחד מהם וממועד שסיים את לימודיו הגבוהים ביסודות הציור, עסק והשתלם באופן מעשי ובאמצעות מורים בשיטות ציור, ופיסול. הוא המשיך במלאכתו גם בארץ תוך שהוא פועל מסטודיו ביתי ומציג מעת לעת בתערוכות שונות.
לחייו הצטרפה הפסלת ולנטינה ברוסילובסקיה שהתמחתה בפיסול באבן ושניהם יצרו ועבדו במקביל. בית העץ שלהם בכפר נשרף לפני מספר שנים בשריפה הגדולה של יערות הכרמל על כל תכולתו אשר ביניהם עבודות אמנות רבות. אולם בנחישות הקימו מחדש את ביתם, הפעם מאבן, וחידשו את פעילותם.
יש בעבודות המוצגות של מנולה הרבה אהבה לאור והם טבולים ברכות המזכירה את הסגנון האימפרסיוניסטי. העבודות צוירו בצבעי שמן ומשתמשות בעצי הזית כמודל, אולם אין הם הנושא. העבודות נראות כטיול בחלום והן משדרות השלמה, רגיעה ואהבה לטבע. צמרות העצים נדמות כאדוות ים, ולעתים כנוף תת מימי. יש בעבודות אחדות ושלמות פנימית שמביעה עצמה ללא מחאה או התרסה ולא נראה עליהן שהאמן עבר אירוע כה קשה כמו אבדן ביתו ועבודותיו. האווירה שהעבודות משרות נותנת להם איכות שמאפיינת ציורים המתאימים למקומות ציבוריים הדורשים איזון ורגיעה.
במקביל לתערוכה זו מוצגות בכניסה לגלריה באולם הקטן תערוכתו השנייה של מנולה "עונות השנה" המצלצלת כשם יצירתו של ויואלדי. הציורים שצוירו בצבעי אקוורל מתארים נופי טבע עוטפים כלי נגינה, זאת בסגנון חופשי ולא מוקפד על גבול הסימבולי. הצפיפות המצוירת דורשת מאמץ הבחנה, ובכל עבודה סיפור שונה. התצוגה מהווה סיכום של סדרת עבודות בהן האמן ביטא את אהבתו למוסיקה ולטבע, ובהן הוא שילב את שתי אהבותיו. שתי התערוכות מהוות הקדמה ראויה לתערוכה הקבועה "אגו" המתקיימת באולם הגדול ונותנת מרחב מגוון לשורה של אמנים מסגנונות שונים.
השילוב בין תערוכת נושא של מספר אמנים ובין התערוכות של מנולה יוצרת ניגודיות משלימה שהיא מתכון להנאה והפתעה. התערוכות יוצגו עד לקראת סוף ספטמבר. הגלריה פתוחה בכל יום למעט ימי ש