בגלריה הממוקמת בקמפוס חנקין מתקיימת תערוכה המציגה עבודות של אמנים בקשר לעיצוב אריזות ועיטוף מוצרים כמייצגי תרבות. בתערוכה הנקראת "ארזתם לבד?" מוצגות עבודות עכשוויות בדגש על קיימות ושימור הסביבה בתרבות היפר צרכנית אך לא רק. עיצוב אריזה הוא רב שלבי, החל ממיכל המוצר עצמו וכלה באריזה בו הוא מוצג לצרכן. תפקידם הפעיל הוא שווק המוצר לצרכן ושימור ההזדהות שלו עם החלטתו בבחירת המוצר וכן המשך הסיפוק שלו מצריכתו. לפיכך האריזה היא חלק מהותי בשכנוע הצרכן בדבר קיום ערך פנימי גלום וחלקן עושה זאת ע"י הגדרת ערך בלתי תלוי לאריזה ולעיטוף עצמו. בסופו של התהליך הם נועדו לחזק את הרגשתו החיובית של הצרכן לגבי החלטתו לרכוש את המוצר ולגרום לו להיות לקוח חוזר וסוכן הפצה טבעי של המוצר.
התערוכה מבצעת דיון בנושא ע"י תצוגת חומרי אריזה ועיטוף שונים. העבודות מהוות ביקורת סמויה על תרבות עיצוב האריזה והעיטוף. העסוק והייצור שלהם צורך משאבים בנפרד מהמוצרים עצמם וסותרים בכך באופן מסוים את מגמת השימור והקיימות שנועדה למנוע בזבוז ולצמצם צרכנות ראווה. חלק מהעבודות מתאר רעיונות לשימוש בחומרי אריזה כגלם יצירה פוטנציאלי שהיישום שלו עשוי להוות מסלול של מיחזור והתחדשות. להלן דיון בחלק מהעבודות שהוצגו ע"י האמנים המשתתפים בתערוכה.
האמן אבנר בלחסן בוגר בצלאל מציג שורה של עבודות עשויות מצמח הליפה המשמש לניקיון ורחצה. שם הצמח משמש גם כשם המותג שלהן. האריזות מביעות במפורש את מקורן בצמח הליפה ומשדרות חסכון, קיימות והתכלות ידידותית. היותן דומות מרמזת על אפשרות הפיכתן לאופנה לאריזת מוצרי מזון כטרנד מעודד שימור. עיצוב מהסוג הנ"ל מתחבר להזדהות לשמר את הסביבה ולצורך של הפרט להגדיר את עצמו כשומר איכות הסביבה ובכך העיצוב מבצע פעולה מסיונרית לרעיון הגלום בו.
בוגר בצלאל גיא ארמה מציג עבודות של עיטופי קופסאות המכילות אבקות רגש. יש בעבודות אלה הומור וקריצה אל הצורך של הצרכן בחוויית קניה העומדת בפני עצמה. הכיתוב מבטיח כי התכולה כוללת "רגשות "EMOTIONS כמוצר הנצרך בפני עצמו. בעבודותיו הוא שואף לרגש את הצרכן כשימור עקיף לזכרון החוויה הראשונית של כל ילד שהתרגש מציורים של סופרמן על אריזות שוקולד זול ומציורי קומיקס על גבי עטיפות של דגני בוקר. צריכת הריגוש לדידו של גיא ארמה מקבילה לצריכת כל מוצר והינה חלק בלתי נפרד ממנו.
האמנית עדיה קושיצקי פעילה בנושא מחזור ושמשוב (שנוי שמוש) בחומרים קיימים וישנים. היא משמרת את זהותם ועברם של חומרי הגלם בהם היא משתמשת ומייעדת להם תפקידים וייעודים חדשים. בעבודה המוצגת כאן קיים מידגם מייצג של כלי עבודתה, חומר הגלם המשמש אותה והמוצרים הסופיים הסוגרים את מעגל החיים של החומרים המקוריים . יש בעבודה מהסוג המוצג על ידה פעולה של שימור זכרונות הנלווים למוצרים ששימשו אותנו ונכחדים ביחד עמם זאת על ידי הולדת זהות ותפקיד חדשים. עדיה מחיה אותן חוויות הקשורות באותם חומרים ומנציחה את מהותם בעל זמניות מתחדשת. המסר הסמוי באותן עבודת שאין הכרח לנטוש את הקיים ולהחיותו לקיימות חדשה ללא פרידה.
האמן ארז לבנון מציג צילום על עיטוף שקוף חושפני מתקלף. העבודה מדגימה אריזה המעידה על תכולתה ומיפה אותו כלבוש. שלב ההגעה למוצר פשוטה ומהירה ומשדרת זמינות ושקיפות של תכונות המוצר ללא צורך במצגת מקדימה. יש בדימוי רמיזה לזוגיות ולכן הוא משווק ביעילות את הריגוש אשר מזמין את הצרכן להינות מאותו ריגוש ע"י צריכת המוצר והפשטתו מכסותו כפעולה
ארוטית.
הדימויים באריזות ועטיפות של מוצרים משיקה לדיון במהות הלבוש היומיומי והחגיגי אשר נותן לכל אחד מאתנו חוויית זהות, יחודיות והצהרת תדמית. אנו זקוקים דרך קבע לעטיפות הלבוש המהווה אריזה מייצגת וחוויה קיומית יום יומית הנצרכת בשוטף ובכמויות לאין סוף. חוויה וצורך אלו נמצאים על רצף אחד עם עיטוף מוצרים מכל סוג אליהם אנו מתחברים ומשלימים את מעגל התדמית והזהות המשמשים אותנו בשוטף.
התערוכה תפעל עד חודש נובמבר 2019
אוצרת התערוכה ד"ר אביבית אגם דאלי