בתאריך 28.10.19 נפתחה במשכן לאמנות תערוכה בה משתתפים שלושה אמנים שונים בדרכם. בתערוכה הנקראת "תופעת – צבע" מוצגות עבודותיהם של אמנים אשר להם דרכי עיבוד יחודיים לרבות של אמן המחדש את הסגנון האימפררסיוניסטי בדרכו שלו. ישנו מכנה משותף אינדיבידואליסטי וייחודי לאומנים המניב מיצגים מקוריים הן באמצעים ששימשו ליצירתם ולעיבוד האור שהפך לצבעים ולתצורות חדשות.
ד"ר יצחק ויסמן הנו מדען העוסק בפיזיקה קוונטית ולו נסיון מדעי עשיר ומוניטין בינלאומי. בשלב כלשהו בהליך עבודתו נחשף לדימויים שנוצרים בעזרת מחשב וציוד מדעי אלקטרואופטי. הדימויים היוו חוויה מכוננת לצמיחתו כאמן המשחק באפשרות הביטוי והעיבוד הויזואלי. באמצעים המדעיים שעמדו לרשותו ברא עצמים שהם תוצר של מניפולציה של ציוד מעבדה ולא נובעים ממציאות קונקרטית. העבודות שיצר הן פיסולים דיגיטליים הולוגרפיים השואפים בהם להינתק מכוח הכובד ולרחף בחלל יקומי שלהן כמנותקות מאילוצים פיזיקליים. הם מדמים מצב פיזיקלי של נפח, צבע, צל ותנועה אך אינם בהכרח קיימים. הם נראים כעובדה וגם כאשליה שהודפסה לעדות על קיומם האופטי במימד שיצר אותם.
הדימויים העשירים מדמים במובן מסוים המחשה של אשליות חשיבתיות, שאיפות מדומיינות וחלומות שיש להן כוח של חיווי אך הם חסרי התממשות פיזית. ד"ר ויסמן מבטא דרכן את שאיפתו לחוויה חסרת מגבלות מחוקיות פיזיקלית האופפת את עבודתו בהתניה בלתי פוסקת ושאיפתו כאדם להעדר מגבלות על החיווי, המחשבה והיצירה.
קיומן הנראה לעין ללא קיום פיזי מעלה את התהייה האם אשליה אינה גם היא חלק מהמציאות בסופו של דבר.
אדוארד אלמשי היום בן 73, נולד ברומניה ועוסק באמנות מאז גיל 23. הוא לא למד אמנות מימיו אך עסק בנגרות אמנותית שהיתה הדבקה של פורניר על גבי רהיטים ויצירת ציורי פרחים ותצורות עליהם. עם הזמן החל להתנסות בציור החל משמוש ברפידוגרף, צייר אבסטרקט על משי, יצר אסמבלז'ים מקרשים, ובהמשך על אלומיניום. הוא אמן התנסותי הבודק כל העת את גבולות החומרים שפגש בהם ויכולתם לתת ביטוי לרצונותיו. עם הזמן פיתח שיטה יחודית הקרויה סטריאוסקופית לפיסול באמצעים משולבים.
בשיטה זו הוא משתמש בשורה של אמצעים החל מיצירת מודל במחשב, לאחר מכן עיצוב עם לייזר והדפסה תלת מימדית על אלומיניום. התוצאה היא עבודה אבסטרקטית- פיגורטיבית הנעה מאובייקטים דמיוניים, חלקם אירוטיים ודמויי מציאותואף התיחסת לארועים פוליטיים כמו בעבודה המתארת את איום הבלונים מעזה. בסיום הליך העיבוד הוא יוצק צבעים המשלימים את הליך היצירה לחוויה שאינה מושגת בכל אמצעי אחר. החיווי מעבודותיו הוא של פיסול וירטואלי המחקות את המציאות שעה שהן התממשות של הליך המרה מחזון לחומר. היותו של אלמשי אוטודידקט מראה שהאפשרות למציאת דרך אישית בלתי שגורה קיימת תמיד ותלויה בחתירה אל התוצאה של אמן המעוניין בכך.
פיטר גלוזברג , היום בן 67 תושב לוד הנו אמן שהציג בתערוכות בישראל ובחו"ל. הוא למד ציוד באוקראינה בחרקוב ועלה לארץ בשנת 1991. גלוזברג משתמש בצבע שמן ואף באקוורל. העבודות המוצגות הן ממקומות בהן ביקרה וחווה את הנוף, הן מבטאות את היותו של הזכרון שלהם קיים כל העת. הנוף המצויר בסגנון אימפרסיוניסטי הוא בעיקרו נוף בתנועה וסערה. לדידו של האמן האדם והחיים נתונים בתנועה וסערה מתמדת. הזמן הולם כל העת ומשנה את האדם ונופיו ודוחף את האדם למיצוי דרכו. בציור אח הוא מתאר הר חסר צמחיה טובל בים, שורד לכאורה את פגעי הזמן. אולם הוא רק אובייקט ששורד יותר מצמח ובן אנוש ונצחיותו של ההר היא אשליה.
הצבעים נקיים, יש הימנעות מצללים והציורים לוכדים את הצבעים הבהירים של האור כביטוי לאופטימיות. גלוזברג משתמש בנקודות צבע כמו בסגנון הפוינטיליזם שהוא פוסט- אימפרסיוניסטי כדי ליצור ויברציה סמויה מן העין וכך הוא מעשיר את האוירה שיצר. שילוב טכניקות אלה נותן לעבודותיו איכות אישית שהיא טביעת האצבע של האמן. השמוש בקווים ובצבעים פתוח ולא מופנם, והעבודות משדרות הכלה ושמחה קיומית.
התערוכה מוצגת מ-28.10.19 ועד ל-15.11.19 במשכן למוסיקה ואמנויות.
מען התערוכה רח' הפלמ"ח 2א' רעננה.
אוצרת התערוכה: שולי בריסקין