יואל אמת
  • דף בית
  • הבלוג
  • הרשמה לניוזלטר
  • נעים להכיר
  • דף בית
  • הבלוג
  • הרשמה לניוזלטר
  • נעים להכיר
100 שנה לדאדא – במוזיאון ינקו דאדא בעין הוד
ראשי » בלוג פסיפס » 100 שנה לדאדא – במוזיאון ינקו דאדא בעין הוד
יואל אמת
  • דף בית
  • הבלוג
  • הרשמה לניוזלטר
  • נעים להכיר
  • דף בית
  • הבלוג
  • הרשמה לניוזלטר
  • נעים להכיר

100 שנה לדאדא – במוזיאון ינקו דאדא בעין הוד

08/04/2016 15:45 סגור לתגובות על 100 שנה לדאדא – במוזיאון ינקו דאדא בעין הוד יואל אמת

''"
גליון 519
23:40 07/04/2016 
מגזין המושבות >תגידי, זה אמנות?      הוסף תגובה          תגידי, זה אמנות?
 יואל אמת 100 שנה לתנועת הדאדא בתערוכה חדשה במוזיאון ינקו דאדא בעין הוד. בתערוכה הנוכחית הוזמנו 12 אוצרים להציג את עקרונות היסוד של התנועה ולהביא אמנים המייצגת לדעתם את רוח העיקרון הדאדאיסטי ההקשרים שבעבודות חורגות מהתקן המקובל ומנסות לומר היגדים ומסרים באופן לא שגרתי המזכיר את שפת החלום. [צילומים: יח"צ].


התערוכה שנפתחה במוזיאון ינקו דאדא בעין הוד חוגגת את יום הולדתו של זרם האוונגרד באמנות המשפיע עליה עד היום. העבודות קשורות בחזונו של מרסל ינקו מקים תנועת הדאדא בישראל.

מרסל היה יוצא זרם האוונגרד שקם באירופה לאחר אכזבת קהילת האמנים מתרבות המערב לאחר מלחמת העולם הראשונה. זרם זה שהחליט לחדש דרכי ביטוי חדשים ולהתנער מהמקובעות של האמנות הקלאסית. תוצאותיה היו אמנות ניסויית, שניסתה לתאר את חיוויי המציאות מהמקום הסובייקטיבי, וזאת באמצעות שפה חדשה שתחבירה ואותיותיה היו עבודות שחרגו מהתפיסה המקובלת של שלם ואסתטי, אל החדשני, מלא חידה, טעון פרשנות ואסוציאטיביות. ההקשרים שבעבודות חורגות מהתקן המקובל ומנסות לומר היגדים ומסרים באופן לא שגרתי המזכיר את שפת החלום. השפה שנוצרה חסרת גבולות ומגבלות ומאפשרת לצופה בעבודות חוויה אתגרית, גירוי ואפשרות להתחבר למסרים שהם מעבר למילולי. זרם הדאדא פלש לסגנונות של אמנים רבים ואפשר במידה רבה את צמיחת הזרם האקספרסיבי האישי בין היתר.

בתערוכה הנוכחית הוזמנו 12 אוצרים להציג את עקרונות היסוד של התנועה ולהביא אמנים המייצגת לדעתם את רוח העיקרון הדאדאיסטי בנושאים שונים. התערוכה במוזיאון עוסקת בתחומים קולאז’, אסמבלאז’, פוטו מונטאז’, פרפורמנס, אבסורד, מיקריות, מחאה חברתית, פוליטית ואנטי מלחמתית, ערעור על הסדר הקיים, טיפוגרפיה, שירה, ready made ועוד.

בנושא קולאז’ ואסמבלאז’ בחרה האוצרת ניצן אבירי-שובל את האמנית ענבל הופמן היוצרת עבודה המורכבת ממאות פריטים לחלל המדרגות ופיר המעלית. עוד נבחרו גלעד כהנא המציג מבחר קולאז’ים עם דימויים אלימים, נחמה לבנדל המציגה פסולי ספרים ישנים וממחזרת את איכותם הנוסטלגית, רות נעם המציגה אוזן אדירה ובתוכה וידיאו המציג קולאז, הגר ניסימוב המציגה עבודת וידיאו עם מסכות, גיא קריידן עם העבודה "ערבים או רעבים" משתעשע באותיות הכותרת "מעריב", המראה ששינוי סמלים יוצר שינוי תכנים ואפשרות של מניפולציה במסרים בתקשורת, ואבינועם שטרנהיים שמציג כתובת גדולה עשויה עצמות בעל חיים והאומרת: Fuck off, מעין מיחזור אבסורדי של שאריות חיים.

בנושא פוטומונטאז’, בחרה האוצרת אירנה גורדון את האמן ניר דבוראי שהמקים חלל סגור בו העבודה "לקראת אחרי אורבניזם" מוצבת על התקרה והצפייה בה היא באמצעות מראות המונחות על הרצפה. העבודה הינה חלק מהזרם המציג כיום את הכאוס האורבני כפעולת הרס ולא כפיתוח בניסיון לשלוט על התופעה שיסודה הוא בריבוי טבעי פרוע והעדר יחס לסביבה.

בנושא פרפורמנס, בחר האוצר יובל מסקין את האמן חוני המעגל אשר מציג בעבודתו "קורבן התפתחות שנבלמה" את קברו כשהוא עוד בחייו, ומסביבו מקוננות המספרות על האיש ופועלו. יש כאן קריצה לטקסי אובדן לאדם בעודו חי המתבטאים בין היתר בהכרה מאוחרת לאמנים על תרומתם לחברה, שמגיעה רק בשלהי חייהם. 

בנושא ביטול צורות קיימות, בחר האוצר עודד קוטלר את חברי קבוצת תו שהוזמנה ליצור "גולם" במיוחד לתערוכה. העבודה על האייקון המיסטי יהודי שהיה מעין סופרמן אגדתי לא ינקה את שורשיה מהמיסטיקה היהודית, וההיבט הרוחני תורגם למובייל גדול תלוי מתקרת המוזיאון. הוא הורכב מסדרת חפצים ופרטי לבוש היוצרים יחד מין דמות, ספק אנושית ספק מכנית הנמצאת בתנועה מתמדת. וידאו המוקרן בצמוד לעבודה מתעד את שלבי יצירתו ופס קול שבו משוחח יואב טריפון, אחד מחברי הקבוצה, עם הגולם. הגולם משמש כעין סמל לכל אייקון תרבותי שהחברה יוצרת ובוראת יש מעין לצרכיה שלה.

הנושאים שנסקרים בהמשך הם רבים ומגוונים ומומלץ לצופה הסקרן ושוחר דעת להגיע ולהתבונן בעיני עצמו בעבודות הכוללות הסברים ואפקטים ממחישים בהתאם לכוונת האמנים. ההתרסה על המקובלות היא הקו השולט והגיוון בלתי נתפס ומשאיר את ההרגשה שביקור אחד לא יספיק כדי להכיל את הכל.

התערוכה תתקיים עד ה-16.6.16 במשך 3שלושת חודשי התערוכה יתקיימו מיצגים, מפגשים ויום עיון בנושא 100 לדאדא בשיתוף אוניברסיטת הנגב. התערוכה והמופעים בסיוע: אווטסט ישראל, המרכז לקליטת אמנים ותושבים חוזרים והמכללה האקדמית ויצו חיפה, היחידה ללימודי חוץ.

http://www.magazin.org.il/inner.asp?page=235187
« הקודם
הבא »
נעים להכיר
שמי יואל אמת, חבר איגוד העתונאים בסקטור האקדמי בישראל , עורך וכותב סקירות אודות תערוכות אמנות ב8 השנים אחרונות. התחלתי בכתיבה במסגרת "מגזין המושבות" שפעל בזכרון יעקב מספר שנים וערכתי את מדור האמנות. במהלך תקופה זו ראיינתי מאות אמנים... להמשך קריאה
  • Facebook
פוסטים אחרונים

עינית הנפש – תערוכתה של חנה בן אליעזר קרטיס -"עפה".

בגלריה

Being There – An Art Exhibition by Koren Herszkowicz: “Bewitched Alchemy”

The

"תקומה" – תערוכה של נורית בהונקר "הדי מלחמה"

בבספריה

לקבלת סקירות אמנות ותערוכות למייל

צור קשר

בלוג האמנות של יואל אמת

2 months ago

בלוג האמנות של יואל אמת
בגלריית גן שמואל, קסם בתערוכה של עבודות רקמה. האמנית שרה אבנין גנישר מביאה מרקם זכרונות חיים בעיר רמלה, חוויות ילדות, פורטרטים אנושיים, מחשבות וחלומות בתדר מרגש ומהדהד מהעבר . תערוכה שווה צפיה לחובבי אנושיות, נוסטלגיה עם חיבור להווה פצוע.אוצרת - אורית קוליקובסקי. ... See MoreSee Less

Photo

View on Facebook
· Share

Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email

בלוג האמנות של יואל אמת ‏‏ עדכן/עדכנה את הסטטוס שלו/שלה.

3 months ago

בלוג האמנות של יואל אמת

תוכן זה אינו זמין כרגע

View on Facebook
· Share

Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email

בלוג האמנות של יואל אמת

3 months ago

בלוג האמנות של יואל אמת
תקומה – על תערוכתה של נורית בהונקר "הדי מלחמה"בספריה העירונית בזכרון יעקב, רח' הדגן 4, מוצגת תערוכת עבודות אסמבלז' המחדשת את פני הספריה. מהיצירות עולה משב הרוח הטופח על פנינו מאז ה -7 באוקטובר, משולב אבדן ,אבל, גבורה וגם תקומה. העבודות הינן אובייקט תלת מימדי מורכב מעצמים וחלקי חפצים, חלקם מאויירים והם ענפי הבנין עליהם בונה נורית בהונקר את חוויותיה ואימרות לבה. בדרכה הארוכה החל מלימוד הנדסת תוכנה ועיצוב פנים , חוותה והשתלמה בטכניקות שונות כדי לחוות דרכי ביטוי לתחושות וחוויות שחוותה. . בתחנתה האחרונה בהנחייתה של האמנית שילה אורינגר פגשה נורית את טכניקת האסמבלז' בה שילבה חלקי חפצים ועצמים שנוצרו בידי אדם והטבע כמכילים זיכרונות של חיים שחלפוyoelemet.co.il/תקומה-על-התערוכה-של-נורית-בהונקר-הדי-מ/ ... See MoreSee Less

Photo

View on Facebook
· Share

Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email

בלוג האמנות של יואל אמת ‏‏ עדכן/עדכנה את הסטטוס שלו/שלה.

6 months ago

בלוג האמנות של יואל אמת

תוכן זה אינו זמין כרגע

View on Facebook
· Share

Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email

דפי האתר
  • דף בית
  • הבלוג
  • הרשמה לניוזלטר
  • נעים להכיר
צור קשר
צור קשר
הצטרפו אלי בפייסבוק
סקירות אחרונות
עינית הנפש – תערוכתה של חנה בן אליעזר קרטיס -"עפה".

עינית הנפש – תערוכתה של חנה בן אליעזר קרטיס -"עפה".

בגלריה

Being There – An Art Exhibition by Koren Herszkowicz: “Bewitched Alchemy”

Being There – An Art Exhibition by Koren Herszkowicz: “Bewitched Alchemy”

The

חיפוש
© כל הזכויות שמורות ליואל אמת
גלילה לראש העמוד