גליון 500
11:23 27/11/2015
מגזין המושבות >כאוס אורבני הוסף תגובה כאוס אורבני
יואל אמת תערוכתו של יוסי וסיד – "אורבניקה" בגלריה חדשה בגרנות. העבודות של וסיד נגועות הן בריאליזם פנטסטי והן בדייקנות של ארכיטקט ומשלבות תיאורי כאוס עם סדר פנימי המשקף את המציאות שלה חוקים מצד אחד ותהליכים בלתי נשלטים מצד שני
לעבודות מימד אפוקליפטי עם פרטי פרטים בסגנון המזכיר ציורים של אמנים מימי הביניים בהם סוף העולם וההתחלה קיימים זה לצד זה כל העת [צילומים: יח"צ].
תיאורי כאוס עם סדר פנימי. עבודותיו של יוסי וסיד.
במפעלי גרנות שממול המתחם המסחרי של גן שמואל נפתחה בשבוע שעבר תערוכה ראשונה מתוך שש תערוכות המתוכננות השנה. הגלריה פרי יזמתם של החברה ומנכ"ל החברה אורי בז’רנו הינה פרויקט נוסף במגמה של גופים ציבוריים ללקיחת חסות על טיפוח האמנות המקומית כערך חברתי ועל כך יש לברך, זאת במיוחד בשעה שגלריות ותיקות באזור, כמו בגן שמואל ובבית האמנים בחדרה נסגרו מטעמי תועלת צרת אופק.
התערוכה הנקראת "אורבניקה" הינה אחת מתוך שרשרת תערוכות של אדריכל ואמן ותיק יוסי וסיד. יוסי יליד וחבר קיבוץ המעפיל הנו בוגר לימודי אדריכלות ואמנות בבצלאל מסוף שנות ה-80. כיום הוא אמן מוכר, אדריכל ומרצה בשני התחומים. העבודות של וסיד נגועות הן בריאליזם פנטסטי והן בדייקנות של ארכיטקט ומשלבות תיאורי כאוס עם סדר פנימי המשקף את המציאות שלה חוקים מצד אחד ותהליכים בלתי נשלטים מצד שני. בציוריו האמן מתאר בדרכו שלו ערים אבסטרקטיות ומערכות בינוי חסר תכלית החורג משליטה. הבינוי האורבני המכונה "פיתוח" יוצר הרס והגולם עולה על יוצרו. לעבודות מימד אפוקליפטי עם פרטי פרטים בסגנון המזכיר ציורים של אמנים מימי הביניים בהם סוף העולם וההתחלה קיימים זה לצד זה כל העת. את יוסי וסיד ניתן לשייך לז’אנר של אמנים המבטאים חרדה קיומית בין אם מהסיבה האקולוגית או כהתראה למצב ההידרדרות של יחסי האנוש ישירים מול עליית התקשורת הדיגיטלית כאמצעי קשר.
העבודה כאדריכל שדרשה ממנו לתכנן תכניות בינוי קרבה אותו לתוצאות הבניה המסיבית והבזבזנית כאשר מטביעה את הטבע ורווחת האדם באוקיינוס של בטון, פלדה וגינות מאולצות המפצות לכאורה על העדר הטבע בתוככי העיר. הביצוע מפורט ונעשה אינטואיטיבית וספונטנית ולפיכך העבודות מהוות ראי אמנותי לאותה תחושת חשש מהעיור האינטנסיבי שעל פניו נראה כמגדל בבל שעלול להתמוטט. סגנונו של וסיד הינו ייחודי בתיאורי מציאות דמיונית וטכניקת הציוד שלו משלבת שימוש בדיו עם שמן בשקיפות אקוורלית על נייר או משטחי מסקינטייפ שהוא יוצר. חלק מהעבודות דורשות התבוננות ממושכת ומקרוב כדי לעמוד על כל הפרטים הצפונים בהם. זאת כדימוי נוסף של המציאות שאינה מגלה את צפונותיה למבט שטחי אלא למתבונן בה בשקידה. אוצר התערוכה צביקה אלטמן מהישוב קציר. נעילה: 24/12/15.