תאריך 4.10.19 בצהריים נפתחה בגלריית "זוזו" תערוכה של קבוצת אמנים עם מכנה משותף לגבי יעד יצירתם. מאידך כל אחד משיג את יעדו בדרך שונה מזולתו. אוצר התערוכה הוא יוסי וייסיד, ארכיטקט ואמן מוערך. התערוכה הנקראת "נוכחת, נודדת, נושם" מעידה על דרך אישית יחודית של כל אחד ו אל ביטוי טרנסצנדנטי המשוחרר מכבלי מסורת שמרנית וחוקיות כובלת. כל עבודה הינה תיעוד של רגע של ביטוי כאמור המשוחרר ממהות קונקרטית. כל עבודה מהווה פעימה וזיק של חוויית הרגע בעת יצירת הביטוי שאין מלים לבטאו למעט במונחים "חופש" ו"תבל ומלואה". השמות "נוכחת, נודדת, נושם" מספרים על אופן דרכי האמנים, חיפושיהם והמחוזות אליהם הגיעו.
בן בר "נושם" ועוסק בחייו כמנחה, מאמן טפולי ואמן שעבר דרכי לימוד רבים באמנות התפתחותית, בעיקר במזרח שם גילה את פיסול וציורי הזן. כשעשרים שנה שהה ועסק במקומות הלימוד וההעשרה שלהם. תחנתו האחרונה הינה דרך האנזו" אותה גילה ולה הוא מתמסר עתה בעבודה והדרכה לרבות בליווי עסקי מלא השראה לעסקים. משמעות המלה "אנזו" היא "מעגל". המעגל מצוין במשיכת מכחול אחת בלבד ללא עיכוב והתלבטות, כאבחת חרב היוצרת מעגל שונה בכל פעם. הדימוי שנוצר בכל ציור הוא עוברי הכולל בתוכו דקויות, השראות, כיוונים ותובנות על. הציור ביסודו מינימלי ומושג לאחר אימון וריכוז המאפשרים את יצירתו באופן המתאים לתורת הזן. כל סמל הוא מבוא לדיון והגות, עם גילויים פנימיים מלאי השראה. בתערוכה מוצגים ציורי אנזו גם במספר צבעים אשר הונחו במספר אבחות צבע ספירליות ויצרו דימוי עשיר וגלקטי שהוא עולם ומלואו שגם צומח בקוסמוס האינסופי. בן בר מדריך באמצעות ציור מעגלי האנזו להגעה לתובנות פנימיות שאינן מושגות בדרך אינטלקטואלית ועיונית קלסית. מדובר בהגות פילוסופית שנקודת המוצא שלה הוא אותו מעגל הפותח דרכים חדשות בתוך המתבונן בו כל פעם מחדש. לדרך האנזו אין סוף והדרך הנפתחת תימשך ותתפתח עם העוסק בה עוד ועוד.
ענת אור מגל "הנודדת" הינה אמנית אקזיסטנציאלית אקספרסיבית. דרכה היתה מונחית התחדשות וחיווי פנימי מעורר כל העת. לצורך זה נסעה בעשרות מדינות, לעיתים נדדה עם משפחתה וגם לבדה. בין היתר חיברה שירים וספרם, "לבד ביפן – חתירה לתנועת השבירה". במקביל, תחזקה משפחה עם שלושה ילדים ובעל וכן עסק פועל ומקיים. יכולתה לנוע בין העולם הפרקטי ובין העולם הרוחני הינה יחודית ונותנת לה מנעד עשיר של התבוננות וחיווי מצד אחד, ויכולת רישום ותעוד מילולי ועשיר. העסוק בנגיעה בעולם הריגוש הרגעי משלים אצלה את עמידת על הקרקע. ציוריה עשירים בצבע ובמעמדים. הם אינם ריאליסטיים במובן שלא ציירה מודלים ונוף מוכר אלא התרשמות פנימית שן רגע שנוצר עקב פגישה אקראית בנוף חצוני. אותה התרשמות הציתה דימוי לעיתים עשיר ורב מרכיבים שכלל אינו קשור בחיווי שעבר בחזקת מחשבה חולפת. קווי הצבע מהירים, בוטים, ללא גימור מוגזם, הציוד חפוז כמו החוויה שהולידה אותו. לעיתים התוכן מתכתב עם עצמים שהיו משמעותיים בחייה, אולם המעמדים עצמם חסרי קשר ועומדים בפני עצמם כדף בסיפור ללא התחלה וסוף. ציורי בית הם רק שידור לבית הפנימי שהיא חשה בתוך עצמה. הציור המהיר יוצר אצלה התרוקנות של המתח שנטען מגירוי או חיווי אך אינה מרוקנת אותה בפועל, כי ביטוי ההתרוקנות לגביה היא פעולה מטעינה ומספקת. הדחף של האמנית לנופים חדשים ואקראיים הוא מרדף אחר החדש והאקראי כאמצעי להחיות בתוכה חוויות שאחרת היו דועכות ואותן היא מתחזקת שוב ושוב באותם מפגשים. בידיעת מטרותיה מתבהרים יעדי הנדידה ותוצריה שהן העבודות והרשמים שהבזיקו לרקע קט כמו ברק אותם שירבטה על הבד. העבודות של ענת מציעה דרך ליצירת אמנות אימפולסיבית, תרפויטית ואותנטית גם יחד ומבלי שתתחנף לטעם הצופה ולמבקרים וכשהיא מרוקנת ממטרה חצונית לה.
כלנית קמין "הנוכחת" הינה ציירת ומנחת סדנאות יצירה. בעבר ציירה בסגנונות שונים במקביל, גם אקספרסיבי וגם היפר ריאליסטי וזאת בניסיון להגיע למקומות בהם הניראות אינה החוויה אלא מה שמעבר להן. המובן מאליו לא היה מטרה אלא תחנה בדרך לגילוי מהות פנימית נסתרת שכדי להגיע אליה יש לקלף את הקיים בדרכי הבעה שונות ומתנסות. כלנית היא בעצם "מחפשת" של הרגעים והמעמדים בהם היא חשה נוכחת במלוא מובנה הפנימי והנפשי. ציוריה אף משיקים לדרך הבודהיזם כדי ליצור שקט והתרוממות רוח שהצופה יחוש בעת התבוננותו בעבודות. דוגמא לגישתה היא ציור של פרח ליד ציור של כתם. בפועל קיימים בעבודה שני כתמים, האחד סדור עם משמעות קונקרטית והשני ככתם בפני עצמו. אולם אין בידי הצופה לקבוע איזה מהם סופי ומושלם ואיזה אינו. הרי אין מבחן אובייקטיבי המגדיר את שלמותו של דימוי כלשהו, וגם החסר לכאורה הוא שלם בפני עצמו ושניהם מהווים פוטנציאל לחקירה וחיווי נוסף. מטרתה של כלנית היא להביא את המתבונן בעבודות לשקט והתרוממות רוח כחוויה אחת שתושג ע"י התבוננות בלתי שיפוטית וזורמת בדימויים כמפתחות לדלת של דרך נעלמה.
.
העבודות הן עכשוויות במובן שהן זקוקות למתווך שידריך את הצופה למקורן. באמצעות ידיעת הסיפור של האמן ותאור דרכו מקבלות העבודות את הכוח שנועד להן להיות משפיעות ומכוננות.
התערוכה תוצג עד 16.11.19. כמו כן תקיים שיח גלריה ב- 18.10.19 יום ו' בשעה 12.00.