בתאריך 4.3.2022 תיפתח בחללי הלובי של בנק דיסקונט ברח' יהודה הלוי 27 בתל אביב תערוכת יחיד של מירית בן נון, אמנית ותיקה שנחשפת בתערוכה זו בהיקף עבודות מרשים. במועד זה הקרוב ל"יום האישה הבינלאומי" ייפתחו מספר תערוכות רבות משתתפות ברחבי הארץ המוקדשות לנושא האישה, מעמדה, הישגיה ויעדיה. על רקע זה בולטת תערוכתה העצמאית של מירית בין נון . 66 העבודות המוצגות בסגנן של פופ ארט עכשווי הופקו במשך מספר חודשים מועט יחסית במאמץ יצירתי יוצא דופן בו נשמרה האחידות של הסגנון עם גיוון בהיגדיו.
הדמויות המתוארות בהן הינן שלמות, ממומשות ומגובשות אף נינוחות, אולם הדרך לפסגה זו הייתה ארוכה ומפרכת. מירית בן נון חוותה בחייה פרידות מכוננות, העיקרית בהן הייתה יתמות בגין 6 מאביה שנפטר בתאונה. האובדן הפתאומי והקשה הפעיל בה בין היתר את היכולת להתמודד עם מצבי דחק, ליצור לעצמה את עולמה ואת החיפוש של הגדרתה במרחב בו נאלצה לגדול ללא אב. תחת צורך זה במאבק להגדרת זהותה וייחודה בעולם זה נוצרו התנאים להתפתחותה האינדיבידואלית לעצמאות. מירית נישאה בגיל צעיר והפכה לאם בגיל 19.5, ובגיל 20 התגרשה. בגיל 23 נישאה בשנית למשך 24 שנים יציבות מבחינה משפחית ועסקית בה ביטאה את יכולות הניהול שלה. במקביל פעמה בו רוח יצירתית תחילה באופן שולי כשהיא משרבטת על אלפי דפים עד גיל 32.אז בא השינוי. כאשר קיבלה במתנה מאחותה בדי ציור וצבעים. מאז חשבה ופעלה כאומנית אוטודידקטית וחוקרת אפשרויות ביטוי.
תחילה היו הנשים שציירה חסרות פנים עיניים ואיברים, הציורים לא ביטאו זהות מגובשת, אך בהרגשה החלו לקרום צורה, עומק וצבע ולבטא מהויות אותן זיהתה בתוכה. השפעות של פיקסו שעבודותיו עשירות בקווי מתאר והשפעה של של קלימט ועבודותיו הדחוסות בדימויים רכים ואירוטיים חיברו אותה בהדרגה לאמנות הפופ. אמנות זו שהיוותה מענה לסגנון האקספרסיבי מבלי לגלוש לריאליזם הינה עשירה בפיגורטיביות, צבעים עזים וקווי מתאר. סגנון זה המזכיר את ציורי הקומיקס שמטרתם עלילתי נועד ליצור תוכן ודימוי אנושי, מתריס, ומפגין מצב קיומי. כך הפך למכשיר ביטוי לעולם המודרני והדיגיטלי הבוחר בדימויים המבטאים את מהותו בדרך עכשווית. התערוכה של האמנית היפנית קוסמה המוצגת במוזיאון תל אביב במקביל הינה אחת העדויות לסגנון זה.
העבודות שמירית בן נון יצרה הינן בעלות אפקט אורנמנטלי עז, דחיסות של דימויים משניים המאיירים את הרגע ונותנים לדמויות אפקט של איקונין ושל מצב עוברי מוגן בתוך שפע סיגנלים המאותתים כשאיפות וחלומות שהדמויות טובלות בהן. הנשים המתוארות בעבודות אינן מוצגות בפוזה הירואית או אידילית אלא במצבם הטבעי, נינוחות, הוגות, מופתעות ואף מפתות. הן עטופות בהילה של עושר ושמחה ובייצוג שלהן יש אפקט אותנטי ללא הגזמות. מירית בן נון אינה מוותרת על אווירת הומור בתיאור הנשים שציירה ויוצקת בהם תחושה של נוחות ממצבן, מינן, והגדרתן. כל אלה משקפים את הגיבוש הזהותי שמירית עברה שאינו טעון יותר הוכחה. קבלה עצמית מלאה מוקרנת מהדמויות שעיצבה והן עיקר ההישג שמירית מחצינה אל בדי הציור.
מירית ציינה בשיחתנו כי ציורי הנשים נוצרו בהשראת הספר "נוכחות, משפיעות, מובילות" שנכתב על ידי ד"ר אפרת ליאני בהוצאת כנרת זמורה דביר. היצירה של מירית בן נון מעידה כי חיפושי דרך אישיים עשויים להניב תשובות מקוריות. סגנונה מהווה שלט דרכים למי ששואלת עצמה כיצד תתעד את עצמה בדרך אישית, נותר לה לבחור כיוון ולחרוש בו תלם אישי. במובן זה מירית בן נון הינה דוגמא חיה להצלחה בכיוון שבחרה.
אוצרת התערוכה: שולמית נוס
טלי תמיר -כתבה טקסט עבור התערוכה
ראיין כתב וערך יואל אמת– חבר איגוד העיתונאים בסקטור האקדמאי . ©כל הזכויות שמורות.
כתבת נפלא יואל, הצבעוניות של העבודות מפעילות מיד את הרגש
והדרך של האמנית מעוררת השראה
כתבה מעניינת מאוד ומעוררת השראה.
כתיבה משובחת ומדוייקת על יצירותיה של מירית, יוצרת פופארט חדשני ונועז המזכיר את הסגנון פיקאסו וקלימט, ונושא מסרים על החירות הנשית והרגשית בחדות, בצבעוניות ובהומור.
האינטנסיביות בעבודותיה של מירית כמו מאפשרות בעבורה תהליכי עיבוד של רגשותיה, האוספים את האנרגיה לכלל אמירה נשית נועזת המחדשת פניה.
מירית בן נון מציבה את עצמה בשורה הראשונה של היוצרות והיוצרים בעולמנו.
כתבה מאד טובה ומעניינת – מירית אמנית מחוננת ודוגמאות ציוריה כאן ממש מקסימות – מאד נהניתי !!!!!