יואל אמת
  • דף בית
  • הבלוג
  • הרשמה לניוזלטר
  • נעים להכיר
  • דף בית
  • הבלוג
  • הרשמה לניוזלטר
  • נעים להכיר
חקר התהיה האנושית – על התערוכה "מדעי הטבע" בגלרית ZUZU
ראשי » בלוג פסיפס » חקר התהיה האנושית – על התערוכה "מדעי הטבע" בגלרית ZUZU
יואל אמת
  • דף בית
  • הבלוג
  • הרשמה לניוזלטר
  • נעים להכיר
  • דף בית
  • הבלוג
  • הרשמה לניוזלטר
  • נעים להכיר

חקר התהיה האנושית – על התערוכה "מדעי הטבע" בגלרית ZUZU

29/07/2023 12:19 4 תגובות יואל אמת

בגלריית זוזו להנעה תרבותית שבאזור התעשיה בעמק חפר מתקיימת תערוכה רבת אמנים ומיצגים בנושא חקר הטבע. בטבע, בעלי החיים עסוקים ברביה והשגת מזון, האדם לעומת זאת עסוק גם בתהיה אחר מקורו ויעודו ומשקיע הרבה בהנצחתו והנכחתו בזמן. בדומה לכך המדעים חוקרים את הטבע לצרכי פיתוח חומרים שיסייעו לאדם, אולם העבודות מייצגות את חקר החומרים לצרכי הבעה ונסוח דעה של האמנים משלהם לתכונות הטבע שאינן לשמוש מעשי. במוצגים מובלעת התהיה על טבע האדם החוקר את הטבע ואגב כך את עצמו את משמעותו ויעודו ביקום ובזמן כשהואיוצר סמלים וקידודים לתובנות שהוא משתף..

"כנגד כוח הכובד". האמנית נועד רז מלמד בנתה מעמד שהוא קונסטרוקציה של חלקי קש השיבולת שועל שאוחו ביחד ללא חומרי עזר. היא השתמשה רק בתכונותיו של הקש שהוא קל ונשזר בקלות, אם כי שביר ומתקלף, אווירריי ולא יציב. ע"י הצבה זהירה הצליחה לתת למבנה גובה נטול משקל, נשושא את עצמו באטמוספירה של הגלריה. המיצב עומד ללא ניע כנוגד את כוח המשיכה באופן מעורר פליאה. התחושות שעולות הן שהבלתי אפשרי יכול לקרות, וחומר זניח כמו קש עשוי להפוך למיצב מפתיע. הן משיקות למסר הסמוי לפיו גם מחומר גלם או רעיון שאיננו מייחסים לו ערך רב עשויה להיווצר תופעה הסותרת את הביטול כלפיה,. קל וחומר כלפי כל רעיון או אדם שהסטיגמה לגביהם מתווה להם מעמד נחות. במקביל חוברו חלקי קש אל קיר הרקע כשהן יוצרים שעטנז דמוי צמח מטפס, בצורות אסוציאטיביות המהוות ביטוי לרבגוניות המתאפשרת מחומר בסיסי בין אם הוא עצם מוחשי או מחשבה, וכך יוצא מהגדרתו המגבילה תרתי משמע.

"אל תיגע בי": שרון אזגי בנתה מערכת סמביוטית מורכבת המתארת את צמח "המימוזה הביישנית" כלואה במיכל שקוף. היא מוגנת מהסביב , מאידך זקוקה לאדים ואוויר שנוצרים מנוכחות של בני אדם. המערכת ובה חלון צפייה ומכשיר חישה, מתרגמת את הנשימות של הנוכח המתקרב אליה לנשיפות של אדים ואוויר למיכל של המימוזה. המנגנון המרשים שנבנה משדר את המורכבות של מערכות הקיום בכללי ואת מנגנוני המיגון וסינון המקייימות את החיים וברובד הנפשי והרגשי. המערכת מסמבלת את הפגיעות הפנימית שקיימת ביסוד של כל יצור חי ואת הצורך באיזון רגיש בין הזדקקות לסביבה לבין האיומים שהיא מייצרת. מצב זה יוצר מנגנוני זיהוי, מיון וסינון של כל מה שמגיע מבחוץ. קיימת לאמנית רגישות רבה לנושא הגבולות הדרושים לקיום בטוח, והיא מגדירה את הסביבה כשותף שצריך להיזהר ממנו. המתקן ראוי לצפייה מקרוב כולל חוויית הפעלתו ע"י המתבונן, הוא מרשים בהשקעה שנעשתה להמחשת הנושא.

שימור פיסולי: שי אריק – מומחה לעלי פיקוס, חווה בהתכלותם בתקופת הקורונה, תקופה בה אמנים רבים נותרו עם עצמם ויכלו להתכתב עם הצרכים הבסיסיים שחוו באותה תקופה, הישרדות גופנית ונפשית. העלים קראו למעשה והוא אכן עיבד, חרט ועצב אותם לתנועה וסמליות עד המנציחה את רגעי המוזה שחווה בזכותם וכך בצע שימור כפול. העלים המעובדים הוצבו כצומחים ממוטות וחלקי עץ שהיו בשמוש, מטאטאים וחלקי רהיטים הפכו למעמדים עליהם הצמיד את העבודות המיניאטוריות שיצר, והפכם למונומנט זעיר של כוח האמנות לברוא יצורים שהטבע נטש אותם ואדם החייה אותם.

המעבדה: הילה עמרם הינה מדענית, והמעבדה היא הסטודיו שלה. תופעות הטבע לרבות דוגמיות מאורגנים חיים עוברים במעבדה דה-פרסונליזציה ללא מאפייני אישיות ומקור. כך נבדקים, בשליטה ללא מעורבות רגשית, התהלכים המכניים והכימיים המפעילים את המכונה האנושית, ויוצרים בסופו של דבר אפקטים שכליים, רגשיים ויצירתיים. בתהלך זה הצופה בעבודות חווה את החקירה ללא כל פגיעה לעצמו כמו המדענים הבוחנים את הממצאים בענייניות,. צפייתם בתהליכים הינה מושא העבודות. היות האדם חוקר, בוחן ולומד את הטבע דרך ממצאים אורגניים לרבות גוף האדם עצמו הינה שיאו של תהליך הלמידה שהאדם לקח על עצמו במסע התהיה אל עצמו, יעודו ועתידו ואשר מלווה אותו כערך מוסף כל ימיו. אמנות חוקרת טבע הינה המשך טבעי לאותה תהייה ותעוד והיא נדבך חשוב בהתהוות האמנות והבנת יעודה.

משפתתפים בתערוכה גם: ליאת דניאלי – אביגייל יבגניה אהרונסון, מיכל בלייר, מיכל פוקס, פיטר וין.

אוצרת : רותם ריטוב

סקר כתב וערך: יואל אמת – חבר איגוד העתונאים בסקטור האקדמי. ©  כל הזכויות שמורות

« הקודם
הבא »
4 תגובות
  1. תמי 29/07/2023 בשעה 13:23

    תודה על הפרגון

  2. רחל פרנק 31/07/2023 בשעה 09:56

    יואל יקר, כרגיל…כמו שאר הסקירות שלך, גם סקירה זו מרתקת ומעניינת ביותר. תודה ובהצלחה למשתתפים בתערוכה זו!

  3. רותם ריטוב 02/08/2023 בשעה 17:16

    תודה רבה יואל על נקודת מבטך הייחודית 🙂

  4. דוד גומא 03/08/2023 בשעה 08:51

    יואל יקר, ושוב הנך מציג באופן כל כך מעניין ואינטליגנטי תערוכה לא פשוטה אך חשובה, בעלת מחשבה ועומק רב בנושא החיים, התרבות והפילוסופיה שלנו, החברה האנושית. בהצלחה רבה לאמנים המדהימים !!!

נעים להכיר
שמי יואל אמת, חבר איגוד העתונאים בסקטור האקדמי בישראל , עורך וכותב סקירות אודות תערוכות אמנות ב8 השנים אחרונות. התחלתי בכתיבה במסגרת "מגזין המושבות" שפעל בזכרון יעקב מספר שנים וערכתי את מדור האמנות. במהלך תקופה זו ראיינתי מאות אמנים... להמשך קריאה
  • Facebook
פוסטים אחרונים

עינית הנפש – תערוכתה של חנה בן אליעזר קרטיס -"עפה".

בגלריה

Being There – An Art Exhibition by Koren Herszkowicz: “Bewitched Alchemy”

The

"תקומה" – תערוכה של נורית בהונקר "הדי מלחמה"

בבספריה

לקבלת סקירות אמנות ותערוכות למייל

צור קשר

בלוג האמנות של יואל אמת

3 weeks ago

בלוג האמנות של יואל אמת
בגלריית גן שמואל, קסם בתערוכה של עבודות רקמה. האמנית שרה אבנין גנישר מביאה מרקם זכרונות חיים בעיר רמלה, חוויות ילדות, פורטרטים אנושיים, מחשבות וחלומות בתדר מרגש ומהדהד מהעבר . תערוכה שווה צפיה לחובבי אנושיות, נוסטלגיה עם חיבור להווה פצוע.אוצרת - אורית קוליקובסקי. ... See MoreSee Less

Photo

View on Facebook
· Share

Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email

בלוג האמנות של יואל אמת ‏‏ עדכן/עדכנה את הסטטוס שלו/שלה.

2 months ago

בלוג האמנות של יואל אמת

תוכן זה אינו זמין כרגע

View on Facebook
· Share

Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email

בלוג האמנות של יואל אמת

2 months ago

בלוג האמנות של יואל אמת
תקומה – על תערוכתה של נורית בהונקר "הדי מלחמה"בספריה העירונית בזכרון יעקב, רח' הדגן 4, מוצגת תערוכת עבודות אסמבלז' המחדשת את פני הספריה. מהיצירות עולה משב הרוח הטופח על פנינו מאז ה -7 באוקטובר, משולב אבדן ,אבל, גבורה וגם תקומה. העבודות הינן אובייקט תלת מימדי מורכב מעצמים וחלקי חפצים, חלקם מאויירים והם ענפי הבנין עליהם בונה נורית בהונקר את חוויותיה ואימרות לבה. בדרכה הארוכה החל מלימוד הנדסת תוכנה ועיצוב פנים , חוותה והשתלמה בטכניקות שונות כדי לחוות דרכי ביטוי לתחושות וחוויות שחוותה. . בתחנתה האחרונה בהנחייתה של האמנית שילה אורינגר פגשה נורית את טכניקת האסמבלז' בה שילבה חלקי חפצים ועצמים שנוצרו בידי אדם והטבע כמכילים זיכרונות של חיים שחלפוyoelemet.co.il/תקומה-על-התערוכה-של-נורית-בהונקר-הדי-מ/ ... See MoreSee Less

Photo

View on Facebook
· Share

Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email

בלוג האמנות של יואל אמת ‏‏ עדכן/עדכנה את הסטטוס שלו/שלה.

5 months ago

בלוג האמנות של יואל אמת

תוכן זה אינו זמין כרגע

View on Facebook
· Share

Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email

דפי האתר
  • דף בית
  • הבלוג
  • הרשמה לניוזלטר
  • נעים להכיר
צור קשר
צור קשר
הצטרפו אלי בפייסבוק
סקירות אחרונות
עינית הנפש – תערוכתה של חנה בן אליעזר קרטיס -"עפה".

עינית הנפש – תערוכתה של חנה בן אליעזר קרטיס -"עפה".

בגלריה

Being There – An Art Exhibition by Koren Herszkowicz: “Bewitched Alchemy”

Being There – An Art Exhibition by Koren Herszkowicz: “Bewitched Alchemy”

The

חיפוש
© כל הזכויות שמורות ליואל אמת
גלילה לראש העמוד