שלוש תערוכות חדשות במוזיאון ינקו דאדא בעין הוד ינעלו את השנה המציינת 100 להולדת התנועה
צילומים: תמר לב און, אבי רוקח
במוזיאון ינקו דאדא בעין הוד, מתקיימות שלוש תערוכות חדשות ברוח הדאדא, שינעלו את השנה המציינת 100 להולדת התנועה.המיצב המרכזי בחלל התחתון "החיים הבלתי אפשריים" הוא של האמנית הלית מנדלבליט. במיצב הנוכחי ממשיכה האמנית לעסוק בחוויית "פסיעה בתוך ציור", ביצירת יופי מתעתע הנע בין תחושת חלום לסיוט ובתכנים אפלים העומדים בסתירה לשפה הנקייה של החלל. עננים, להבות, עצים מפויחים שתפרחתם נמסה ונוזלית, ספק בוערת – כל אלה ממלאים סביבה, יצירתה של מנדלבליט נעה בין ציור לפיסול ומתארת תמונת נוף תלת-ממדית מפורקת של שדה נטוש או של שרידי יער לאחר שרפה. המיצב עוסק בחרדה מפני סוף אפוקליפטי של כליה וחורבן שנוכח במציאות הקונקרטית. ההזיה או חלום מסויט מקבלים ממד גשמי, הנראה כ"אמיתי" ו"מלאכותי" בו-זמנית. המציאות עוברת חשיפה במדיה מצד אחד והדחקה אישית במצד שני. אוצרת התערוכה הינה רינה גנוסוב.
בחלל הכניסה הציבה האמנית תמר לב-און את המיצב "המארחים" המביא לידי ביטוי זהויות משתנות ומערכות יחסים בדויות שראשיתן בדימויים היסטוריים ותמונות משפחתיות אישיות. הוא כולל שלושה חלקים המגדירים חלל: אובייקטים שבהם חברה את תמונת משפחתה שמקורה בפולין יחד עם תמונות משפחת בן זוגה שמקורו בספרד. המשפחות המעורבות מוצגות על מדפי עץ, ועל שטיחים. המבקר מוזמן להתארח במרחב משפחתי פוסטמודרני, פיקטיבי, נטול זהויות ממשיות, הפועל בין תחומי עיצוב חלל ואמנות חזותית. תמונות המשפחות העונות לשוני העדתי בחברה הישראלית שלדברי האמנית "כופות על העבודה לשמש ככור היתוך עדתי". אוצרת התערוכה: אביטל כץ.
בגלריה העליונה מציג האמן שיראל ספרא את המיצב "קריאת תנועה" שנוצר בדיאלוג אישי שלו עם ספרי מסע. ספרא נולד וגדל בירושלים בבית חרדי, עזב את החברה החרדית ופנה לאמנות ככלי לדיאלוג עם מהות וזהות אישית בסביבה חברתית משתנה. את אמנותו החל בכתיבת שירה למגירה, לדבריו העיסוק בטקסט, שירה, מילה, ושפה מהווה אבן בסיס בעבודותיו וחוזר תמיד. קיר המיצב מכיל בתוכו מסגרות מסתובבות בהן מוצגים דפי שיר שנוצרו על גבי דפים שהוצאו מתוך ספרים. על הקיר הצדדי הודבקו כרזות קיר – "פשקווילים" הנפוצים בשכונות וריכוזים חרדים אותם הסיר ערך ותלה מחדש ברחוב.
בשתי העבודות בוצעו פעולות מחיקה, גזירה והבלטה של מילים העוסקות בפירוק הקיים וסידורו המחודש במעין בחינה ועיסוק בעולם תוכן אישי, רוחני פנימי. העבודות דנות בכוחה של המילה הכתובה והמדוברת הנושאת אתה מטען רב ועוצמתי ביהדות, ובכתובי הקודש בפרט . ספרא מפרק טקסטים קיימים באמצעות מחיקה, גזירה וקיפול ומרוקן אותם מתוכנם ומשמעותם המקוריים ועל ידי כך מטעינם במשמעויות חדשות אוצרת התערוכה: ניצן שובל.
כתב יואל אמת