בתאריך 4.12.2020 תיפתח בגלריה "משרד" אשר ברח' זמנהוף 6 בתל אביב ,תערוכת פיסול וציור של האמן המהווה סיכום דרך של שנות חיפוש ויצירה. בתערוכה הנקראת "יחסים מפותלים" מוצגות עבודות פיסול ובמקביל להם עבודות ציורים בסגנון סוריאליסטי על גבול הנאיבי המהווים גורם מאזן ומשלים לעבודות הפיסול הרב ממדיות של גומא. את עבודותיו הייחודיות ניתן להבין בידיעת דרכו אל האמנות. דוד גומא לא הגיע לאמנות עקב אירוע מכונן או חנוך מכוון לאמנות. דוד גומא נולד בקבוץ משמרות, גדל בפרדס חנה -כרכור וכעת דר ברעננה. היום הנו גמלאי ועוסק מעל 10 שנים בפיסול ויצירה שהם מחוץ לקופסא ואזור הנוחות בו חי ועבד רוב שנותיו. לפיכך בחינת דרכו לפני כניסתו לאמנות תבהיר את דרכו הנוכחית.
דוד גומא עבד כמהנדס בחב' תדיראן במח' לפיתוח אלקטרוני. בעבודתו נדרש לבצוע משימות פיתוח למטרות ייצור מוצרי החברה. העבודה דרשה גם מיומנות ויצירתיות טכנית, והמימוש שלה היה הצלחת המפעל והצלחתו. במסגרת חייו אלו לא זכור לדוד גומא אירוע או גירוי שהפעיל אצלו את חיידק האמנות ועל פניו חייו היו מאוזנים ושלמים. כ -10 שנים לפני שיצא לפנסיה, החל ללמוד ציור, פעם בשבוע אך העומס לא אפשר לו להתקדם. כשפרש סופית פנה לקרמיקה, השתתף בחוג לקרמיקה ועם יכולתו האוטודידקטית החל ליצור בכוחות עצמו לכיוון המקומות בהם לא שהה בכל שנות העבודה, אל המקום האקראי, הבלתי מתוכנן, שאינו מדויק אך מתהווה מעצם העשייה.
טכניקת העבודה של דוד גומא הינה ייחודית לו. לדבריו הוא נוהג לקחת גוש חומר, להכות עליו במקל עד שבגוש החלו להופיע בליטות ושקעים שהפעילו אצל גומא את הדמיון, ואז החל בידיו לעבד את הדימויים שיצאו על פסלים שהקשרם היה אסוציאטיבי ודמיוני וניתנים לפרוש רחב. דרך זו הבטיחה שתוצר התהליך יהיה מקרי, בלתי מתוכנן, מתקשר רגשית לדמיון ומהווה ביטוי לדבר שלא נאמר ולא הוגדר אלא בחומר עצמו. בכך יצר גומא הליך של אקראיות מכוונת, כפי שהחיים בעצם נראים. בחריגה שלו מדפוסי התכנון המוקפד שהיה בעיסוקו הקודם יצר דוד גומא מרחב של חופש ביטוי של אקראיות טהורה.
חופש זה ותוצריו הם המאפיינים של פסליו המדברים בשפה אישית של האמן. העבודות עשירות בצירופים בלתי מקובלים של דימויים על גבול האבסורד ויחד עם זאת משדרים חיות, אותנטיות ואמירה חידתית אודותינו, על החברה והקשרים ארכיאולוגיים. יש ברובן רב ממדיות של הדימוי המשדר את הרב צדדיות שיש לכל תופעה חברתית ואנושית. הן מציגות את האפשרות לדבר בשפת הצורה והחומר שלה בדקדוק טמיר משלה. האירוע של המפגש בין האמן והעבודות הוא כעין מפגש עם כתם "רורשך" המסמל משמעת תת הכרתית שהתגבשה לסמל המובן רק אסוציאטיבית.
בעבודות הציור הסוריאליסטי שמוצגות בתערוכה, פנה דוד גומא אל חלומותיו וחלומותינו . גם הן נשענות אל החופש הרעיוני שדוד גומא חווה. מפגש עם המסתורין עם הלילה, נדנדת הזמן המפתיע באירועיו, סוסים חופשיים בשלכת, הם דוגמאות לעושר החלימה בהקיץ שהאמן מבטא בעבודותיו שהן ראי לעולמו הפנימי והגיגיו. העסוק בציור החזיר את דוד גומא אל תחילת דרכו כשהחל ללמוד לצייר וניסה לבטא בעולם הדו-ממדי של הבד את עולמו האישי. העבודות מהוות מרחב של חופש ביטוי אשר בתוך הבד אין לחופש זה גבולות, וזה הרעיון העיקרי החבוי בעשייתו של האמן ובשורתו לעולם.
התערוכה תתקיים בין התאריכים : 31.12.2020– 4.12.2020
אוצרת התערוכה רחל סוקמן יח"צ: מיכל סדן..
ראיין כתב וערך יואל אמת – חבר אגודת העיתונאים במגזר האקדמי