בגלריה לאמנות של קיבוץ גן שמואל, נמשכת תערוכה שנקטעה במהלך סגר הקורונה ועתה היא פתוחה לקהל, בעיקר בשבתות. המיצגים דמויי כלי שייט עשויים מעץ הפאולוניה "עץ הקיסרית" שמוצאו מסין ,משמש חומר גם קל לעיבוד ולפיכך שימש להכיל את דימויי נפשה של האמנית על רבדיה ותחנות מסעותיה בחיים.
אתי גדיש דה לנגה תושבת כפר-הים שבגבעת אולגה הינה אמנית מולדת שלמדה בשחר דרכה לימודי מוסיקה, ובהמשך חשה שעולם הציור הוא מרחב הביטוי והקיום שלה. היא מיסדה את לימודיה האקדמיים בציור כהכשרה לעבודתה האמנותית. בהמשך עשתה תואר שני בחינוך לאמנות M art "בברטון הול קולג' – אוניברסיטת לידס", סיימה את המדרשה לאמנות ברמת השרון בשנת 1983 וגם לימדה בה. בשנים האחרונות היא יוצרת ופועלת בסטודיו הפרטי שלה שהפך לבית מלאכה עשיר כלים ומוצגים, והעמיקה את ביטוי חוויותיה ורישומן. בעבודותיה המקדמיות התמקדה בסגנון מינימליסטי פיגורטיבי ודייקה בתיאור האיזון העדין והפגיע של החיים.
בעבר כשעסקה בציור, ציירה נבילת פרחים ואת יופיו של הליך הכליה המחזיר את החומר למקורותיו כאשר החומר שואף אל מרכיביו הראשוניים. הציורים תיארו את הנבילה כחלק מהחיים ולא כסיומם. כל אלה היו פתיח לתערוכות האחרונות שערכה. אחת מהן התקיימה בגלריית "פריסקופ" בתל אביב, ובה התמקדה בדימוי המבטא יותר מכל את מסעה, תנודותיו, גליו ושיעוריו, הלא הוא הסירה – כלי השייט.
בתערוכה הנוכחית הנקראת "יש דובים בחוף" (כשמו של קטע וידאו) מוצגים דימויים מגובשים של מסעה על כל רבדיו. הסירות מכילות את החוויות של כל תחנות החיים, התנסות, היפגעות והעצמה שה במסע בתוך הלא נודע של החיים. כל דימוי הינו תחנה וסיכום שלב גיבוש מסקנות לפני המשך. הסירות ממשיכות ונעות הלאה מחוויה אחת לרעותה ומתעדות את רשמיה ללא לאות, דוקרניים ככל שיהיו, אך המסע נמשך. בקטע הווידאו מוקרן חוף הים עמוס שברי סלעים ואבנים, כמיצג של התמימות המלווה את הנוסעת בזמן, תמימות שנוטה להאמין כי בחוף יש דובים, דיבור של משאת נפש גרידא.
בתוך הדימויים בולטת העובדה שכלי השייט אינו נפגע על אף משאו הכואב ואף כבד, כי כוחה של הסירה הנשית הוא על-דורי ושושלתי ויימשך ללא לאות. המיצב המרשים ביותר הוא צי של כלי שייט המרחף בחלל הגלריה על חוטי ניילון שקופים. לארמדה נשית זו יש עוצמה של המשכיות ואי רתיעה והיא מייצגת לא רק את האמנית אלא את כלל הנשים בעולם במסען. הדימוי הפרוידיאני של כלי השייט כאיבר נשי מונע פרשנות שאינה קשורה למגדר הנשי המיוצג בתערוכה זו במלוא יכולתו להכיל לממש ולבטא את מהותו וביטויו.
הגלריה לאמנות בגן שמואל אינה מקום יומרני והינה צנועה בגישתה לקהל. המרחב הפנימי מאפשר שימוש בחלל למיצגים מרחביים, כפי שאתי דה לנגה והאוצרת עשו כשהציפו אותו בכלי שייט מרחפים. הגלריה מהווה פינה לאמנות ישראלית מקומית המשלימה בכבוד את פעילות הגלריות המקובלות ותערוכה זו ראויה להיות נצפית בגין ייחוד בלתי שכיח של איכות ואמירה גם יחד.
אוצרת תערוכה , אורית קוליקובסקי , חברת גן שמואל