במוזיאון החאן באשקלון מתקיימת החודש תערוכתה של האמנית והפסלת רחל פרנק . תערוכה זו מהווה המשך אורגני לתערוכה של עבודות שהציגה ב"מגדל ספיר" ברמת גן ונמשכה עד פברואר השנה. מגוון הדימויים נוגע בגבולות האמנות וחוצה אותן אל תחום התיאור הקישוטי והפיסול. העבודות נעשו בחומרים וצבעים שהתגבשו תחת ידיה של רחל פרנק ועולה מתוכן תדר סמוי אך מהדהד של עיסוק באנושיות על רבדיה. סגנונה המורכב מפיסול פיגורטיבי וגם אבסטרקטי ועד לריטואלי שבטי מביא גיוון טעון פרשנות והמתעד רשמים ותהליכים אישיים שהאמנית חוותה ויצקה למימד מתעד ומרתק.
רחל פרנק נולדה בירושלים. משפחתה העניקה לה תשומת לב, אהבה וכבוד . ילדותה העניקה לה את המשאבים אשר מהם חצבה יכולות הענקה וטיפוח אשר התגלו בעבודתה עם נוער בסיכון וטעון טיפוח. עם כוחות אלה ניהלה מוסד חינוכי לטעוני טיפוח תוך שהיא צוללת לעמקי בעיותיהם ומאפשרת להם להתחזק ולהתמודד תוך אמונה בעצמם ואף ללמוד כל כוחותיה שלה להתמודד עם מצולות אנוש שפגשה בחניכיה. רשמי הכוח והליטוף שנתנה להם נאגרו בה ודרשו להיכתב ולהיחרט בחומר אשר קרא לה לעצב, לצקת ולהראותו קבל עם ולעצמה. וכך כשהיא עמלה בעיצוב ייעודם של חניכיה, עמלה לתיעוד תוצרי עמלה באמצעות חופש רגיש ומאתגר דמיון.
זוגיות הינה מוטיב המופיע בתערוכה שוב ושוב, יצוק בעבודות חקר הקשר בין שני קטבים אנושיים, הנמשכים וגם יוצרים מרחב אישי דינמי ומתחדש. הדימויים משקפים את מצבי האיזון מצד אחד מול לעומתיות מצד אחר כשהם חווים תדרי קירבה מתעדכנת במצבים המורכבים המתהווים בתקשורת הזוגית על סוגיה וצבעיה. הסגנון האבסטרקטי של העבודות מעלה אותן מעבר להיבט האנושי אל האנרגיה השורה בדינמיקה הזוגית בה כל צד פוגש את עצמו במראה הזוגית כשהוא מועשר ומעשיר הדדית בחווית הגילוי המתמירה אותנו לשותפים אנושיים. החומר והצורה של הדימויים מאפשרים לצופה להזדהות עם התנועה והריגוש שהפיסולים משדרים למרות היותם אובייקט ובזה כוחם. מורגשת בהם כוונתה של האמנית להעביר את חוויתה מהתהליך הזוגי למימד אוניברסלי .
בולטים בתערוכה מיצבים דמויי "טוטם" שהוא פסל שבטי המסמל אמונות, דורות והסטוריה. היותו קדמוני וראשוני מעיד על המקום הפנימי ממנו צמחו הפיסולים שנעשו באופן עכשווי, מודרני מעומק אישי לחלוטין. אופיים האורנמנטלי ופיסולי מעיד על היותם היגד מקורי של האמנית ביחס לעשייתה במרחב האנושי. הדימויים הינם פירות של הישגיה וחוויותיה בבריאת עולמות אנושיים. כל כדור הוא עולם ואדם. כל פריט נצבע בצבעים יחודיים ונושא את מאפייניו הוא פרט אינדיבידואלי בשרשרת האנושית שנשזרה בעצי עשייתה החינוכית והאמנותית. הניקוד העשיר והשונות האורנמנטלית של כל פרט השזור במיצבים מזכירה את הסגנון האבורג'יני האוסטרלי ומקרינה יצירתיות ואמפתיה שצבעיהן וצליליהן ממלאים את חלל התערוכה.
אוצרת התערוכה; חנה רביב
סקר כתב וערך: יואל אמת – חבר איגוד העתונאים בסקטור האקדמי. © כל הזכויות שמורות
יואל יקר, התרגשתי מאוד לקרוא את הסקירה על עבודותיי.
אני מאוד מעריכה את המאמץ ואת יכולת הניתוח המופלאה שלך. מודה לך מאוד!
בברכת מועדים לשמחה, רחל